Luksusowa fasola – z puszki

Nie oszukujmy się. Zanim jakikolwiek strączek znajdzie się w puszce, aby przetrwać w niej od 3 do 5 lat poddawany jest on miażdżącej minerały i witaminy obróbce termicznej. Owszem, fasola traci wtedy na wartości odżywczej. Wiemy, staje się nieco inna w konsystencji. Spora część jej dobroci pozostaje czasem w cennej zalewie, którą wylewamy zwykle z rozpędu do zlewu. Cóż za trudna, wymagająca roślina. Ale rzućmy tej opinii wyzwanie. Chcę Ci pokazać, że plusy jedzenia strączków z puszki znacznie przeważają jej minusy! Gotowi? Krakers w humusie? Zaczynamy.

Strączki, termin nikomu nie obcy, a już na pewno nie wegetarianom ani weganom, to grupa roślin super-bogatych w białko i błonnik. W jej skład wchodzą głównie ciecierzyca, groszek, różne rodzaje fasoli, soczewicy i soja. Świetnie zastępuje mięso. Niska zawartość tłuszczu? Check. Nie zawierają cholesterolu? Istotnie. Zawierają dużo kwasu foliowego, potasu, żelaza i magnezu? Tak, tak, tak! Mają też w ofercie korzystne tłuszcze oraz rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik: oba rodzaje pomocne we wchłanianiu oraz spowalnianiu procesu trawienia.

Pies pogrzebany pod słowami „z puszki”. Przecież to nie może być tak do końca zdrowe. To leżało trzy lata na półce! I to w metalowej puszce. Na pewno nie ma nawet smaku. Ma konserwanty i za dużo soli… i tak dalej. Ale czy na pewno jest aż tak dramatycznie? Przyjrzyjmy się temu:

Trzy lata na półce.

Suszenie, mrożenie czy wędzenie są świetne jako metody konserwujące żywność, ale mają swoje ograniczenia. Żyjemy w cywilizacji, która bez wytchnienia ewoluowała przez tysiące lat, dzięki czemu mamy dzisiaj więcej możliwości konserwowania i proces puszkowania jest jednym z nich. Najnowsze badania donoszą, że tak naprawdę większość składników odżywczych wcale w puszkach nie ginie(1), a i jedzenie wcale nie jest niebezpieczne.

W metalowej puszce.

Bisfenol A to związek chemiczny używany do produkcji puszek, który zapobiega: 1. kontaktu zawartości puszki z metalem, z którego jest ona zrobiona, i 2. późniejszemu utlenianiu się tego metalu. Ten związek chemiczny to główny argument przeciwników puszkowania. Jednak toksyczność bisfenolu A dla zdrowia dorosłego człowieka jest cały czas w fazie badań; zatem jak narazie – więcej zalet niż jakichkolwiek potwierdzonych wad.

Bez smaku.

Puszka nie wpływa też na smak zawartości. Są one odpowietrzane, produkt w efekcie nie ciemnieje, a wbrew ogólnym plotkom, poprzez unieczynnienie enzymów witaminy nie ulegają utlenieniu.

Ma konserwanty i za dużo soli.

Podzielę się sekretem! Czytając etykiety znajdziesz produkty bez konserwantów, a bardzo często i bez dodatków soli (którą i tak można łatwo wypłukać). Dostępność i asortyment żywności są dzisiaj ogromne i nietrudno znaleźć coś dla siebie.

Cały czas mowa o naszych wygodnych, tanich i pełnych wartości odżywczych puszkach ze strączkami. Tych walczących z nowotworami, chorobami serca i cukrzycą. Osobiście wychodzę z założenia, że jedząc strączki z puszki zyskuję więcej niż nie jedząc ich wcale. Bądźmy szczerzy, nie każdy ma czas ani chęci moczyć je w misce przez 48h i gotować kolejne dwie godziny na wolnym ogniu.

Przekonany, ale nie wiesz, co jest dostępne i jak to przygotować? Zacznij od tego, co jesteś przyzwyczajony jeść i dodaj surową lub upieczoną w ulubionych ziołach ciecierzycę (poszukaj przepisu na chrupką wersję!). To sort na tyle elastyczny smakowo, że pięknie wtopi się w większość kulinarnych kombinacji. Uniwersalność strączków sprawia, że mogą być podstawowymi składnikami też w innych klasycznych przepisach: od pasztetów, poprzez pasty do pieczywa i jako dodatek do makaronu – aż po sycące jedno-garnkowe gęścizny (jak chilli sin carne), fasolowe burgery czy sałatki na zimno. Ale magia strączków nie kończy się na wytrawnych koncepcjach. Status superbohatera nadaje im to, że można je zastosować również w deserach. Korzyści odżywcze tych roślin mogą bezpardonowo usprawiedliwić Twoje małe słodkie przyjemności.  

Mało kogo zaskakuje jeszcze, że z fasoli zrobić można niemal wszystko, nawet ciasto. Zaparzysz z niej herbatę i zmiksujesz fantastyczne lody. Z jej zalewy upieczesz puszystą wegańską bezę, albo ubijesz mus czekoladowy. Chrupkie ciastka i rozpływające się w ustach brownie. Must I say more. Pamiętaj tylko, że więcej fasoli/soczewicy/grochu = więcej błonnika; pij dodatkową ilość wody, aby usprawnić jej transport przez długie metry jelit. Małe eksperymenty z Googlami wokół wyżej wymienionych przykładów i zanim się obejrzysz w kuchni zacznie pięknie pachnieć, a Twój organizm zgodnie zapoczątkuje zmiany na lepsze: metabolizm, stabilny cukier, kontrola apetytu i wagi oraz wachlarz narzędzi do budowania zdrowego ciała i ducha!

Jeśli więc uwielbiasz bujać się w kuchni przy klejeniu falafeli, albo w wersji leniwszej, maznąć po prostu marchewką w humusie, to jesz superfoodsy częściej niż myślisz. Strączki to życie, jemy je od zarania dziejów. Ja nadaję im miano absolutnego luksusu wśród dań dostępnych w wersji błyskawicznej. A czy moczone przez dwa dni, czy te ze sklepowej puszki – ich moc jest niekwestionowana. Decyzję co do włączenia ich do diety pozostawię Tobie! Sobie życzę smacznego, bo właśnie wystygły mi imbirowe ciasteczka z cieciorki. Tej z puszki 😉

Ref. (1) Miller PhD, S. and Knudson PhD, W. (2019). Nutrition and Cost Comparisons of Select Canned, Frozen, and Fresh Fruits and Vegetables – Steven R. Miller, William A. Knudson, 2014. [online] SAGE Journals. Available at: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1559827614522942 [Accessed 16 Nov. 2019].


Poczytaj więcej w magazynie V mag!


Autorka: Anna R. Majek
Mieszkająca w Szkocji wegetarianka-prawie-weganka, współlokatorka czarnego kota i hiszpańskiego męża. Popisowo zarządzam chaosem kuchennym, paprząc przy tym książki kucharskie i śmiejąc się z siebie gromko. Szukam niezwykłości w rzeczach zwykłych uporczywie dowodząc, że nasza rzeczywistość całkowiecie zależy od tego jak na nią patrzymy. Lubię szminki.
Na Instagramie można mnie znaleźć jako @bananove

2 replies on “Luksusowa fasola – z puszki

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *