Najlepsze ciastka jak od mamy

Te ciastka kojarzą mi się z czasem kiedy byłam jeszcze w liceum. Robiła je dla mnie moja Mama wspierając trudny czas przygotowań do egzaminu dojrzałości. Były pożywne, za każdym razem z zaskakująco inną kompozycją i przepyszne! Trochę zajęło mi odkrycie na czym polega idealne ich zweganizowanie, gdyż to nie tylko zwykłe ciastka z płatków i nasion, ale mają wspaniałe przepyszne ciasto, którego sekretem jest dobrze zrobiona emulsja bananowo-tłuszczowa.

Składniki:

  • 2 małe bardzo dojrzałe banany (najlepiej czarne lub z dużą ilością czarnych plamek)
  • kostka roślinnej margaryny (ok 250g)
  • 3/4 szklanki cukru
  • 2,5 -3 szklanki mąki pszennej (lub mix ulubionych mąk)
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • ok. 3 szklanek płatków kukurydzianych
  • 2 łyżki siemienia lnianego  (opcjonalnie)
  • po ok. 2 łyżki ulubionych pestek i nasion, np: słonecznika, siekanych migdałów, czekolady, żurawiny, rodzynek, nasion goji, maku, płatków owsianych
  • szczypta soli

Sposób przygotowania:

  1. Roztop margarynę i pozostaw do wystygnięcia.
  2. Siemię lniane zalej dwoma łyżkami ciepłej wody i odstaw.
  3. Banany obierz, dokładnie zmiksuj blenderem ręcznym na płynną emulsję.
  4. Do bananów cienkim strużkiem wlewaj przestudzoną margarynę ciągle miksując (jeśli masz taką możliwość, możesz zmienić obroty blendera na mniejsze. Powinna powstać płynna lecz jednorodna emulsja).
  5. Do emulsji dodawaj cukier ciągle mieszając.
  6. Masę połącz z mąką i proszkiem do pieczenia – najlepiej dodawać mąki po trochu. W tym momencie warto zmienić końcówkę blendera na trzepaczkę lub robić to ręcznie przy użyciu szpatułki. Ciasto nie może być całkowicie stałe, musi mieć konsystencję gęstego budyniu – podobną do ciasta na muffinki.
  7. Dodaj proszek do pieczenia oraz siemię lniane.
  8. Następnie wsyp bakalie, orzechy i nasiona a na końcu pokruszone płatki kukurydziane. Dodawaj je stopniowo aż do momentu kiedy masa będzie kleista, ale ciągle jeszcze plastyczna.
  9. Mokrymi dłońmi formuj ciastka układając je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
  10. Piecz w rozgrzanym piekarniku do 180 st. na złoty kolor.

Niekwestionowana przewaga tych ciastek to zupełna dowolność w doborze dodatków – to świetna okazja do przemycenia wartościowych składników do naszej diety – nasiona siemienia, mak czy jagody goji są skarbnicami witamin oraz składników mineralnych. Nie dajmy się czyhającym infekcjom i zarazkom zanim na dobre rozpocznie się wiosna!

Więcej przepisów znajdziesz w najnowszym numerze V mag #miłość


Autorka: Elżbieta Dudek
Chociaż mieszka w dużym mieście, jej serce pochodzi ze wsi, w której się wychowała. Kocha jeść i spać. Jej pasją jest gotowanie i karmienie innych. Kuchnię roślinną przedkłada nad każdą inną z powodu jej bogactwa smaku i różnorodności. Kiedyś założy swojego bloga kulinarnego. Nie lubi się nudzić.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *