fbpx

Siłownia w twojej walizce

Dla niektórych planowanie urlopu to nie tylko wybór miejsca wypoczynku i związanych z nim atrakcji, ale również zaplanowanie aktywności fizycznych. Biegi, jazda na rowerze czy wędrówki po górach są świetnym pomysłem dla osób ceniących aktywność na świeżym powietrzu. Dla tych, którzy są miłośnikami treningów fitness, dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie akcesoriów, które po pierwsze są lekkie i kompaktowe, a po drugie – z powodzeniem zastępują trening z hantlami. 

Podstawowymi oraz najczęściej wybieranymi podręcznymi akcesoriami fitness są taśmy. Wykorzystanie ich w treningu przyczyni się nie tylko do jego urozmaicenia, ale również do poprawy sylwetki, wzmocnienia mięśni oraz zwiększenia mobilności. Taśmy różnią się wielkością, kształtem, a przede wszystkim grubością oraz wytrzymałością. Te dwie ostatnie cechy decydują o oporze, jaki stawia taśma, a co za tym idzie – jak intensywny wykonamy trening. 

Mini band 

Jak nazwa wskazuje są to niewielkie taśmy, których obwód wynosi ok. 50 cm. W zależności od ich grubości stawiają opór od 1 kg do nawet 25 kg. Taśmy te zakłada się najczęściej na kostki, uda bądź nadgarstki. W treningu sprawdzają się podczas wykonywania przysiadów, wykroków, wznosów oraz kombinacji tych ćwiczeń. Niewielki rozmiar mini bandów to zdecydowanie ich największa zaleta. Można je zabierać ze sobą wszędzie i realizować swoje plany treningowe w efektywny sposób.

Power band

Taśmy power band umożliwiają wykonanie treningu angażującego kilka partii mięśniowych jednocześnie. Im szersza taśma, tym większy opór, który może przekraczać nawet 50 kg. Ich obwód wynosi najczęściej ok. 200 cm. Taśmy te są przydatne podczas wykonywania ćwiczeń siłowych na każdym etapie zaawansowania, a także mogą być wykorzystane w ćwiczeniach rozciągających. Wielofunkcyjność power bandów cenią również fizjoterapeuci oraz trenerzy pracujący z dziećmi i młodzieżą. 

Thera band 

Jest to kilkumetrowa rolka taśmy, podzielna na mniejsze elementy. Umożliwia to stworzenie spersonalizowanych przyborów do ćwiczeń, które różnią się od siebie grubością, co decyduje o ich oporze. Thera band początkowo były wykorzystywane podczas rehabilitacji, lecz obecnie cieszą się dużą popularnością w klubach fitness. Poza wpływem na kształtowanie sylwetki poprawiają mobilność stawów. 

Thera band tubing

Zwany inaczej rzemieniem rehabilitacyjnym. Znajduje także swoje zastosowanie podczas treningu fitness. Jest to podłużna lateksowa rurka, do której mocuje się odpowiednie uchwyty. Ćwiczenia wykonywane przy użyciu thera band tubing są zbliżone do ćwiczeń przy użyciu pozostałych taśm, jednakże w tym przypadku do uchwytów można przymocować kilka rurek, które podczas rozciągania będą stawiały znacznie większy opór. Producenci oferują tubingi różnej grubości, oznaczone odpowiednimi kolorami.

Taśmy oraz tubingi w głównej mierze kształtują siłę mięśniową, wpływają na rozwój mięśni oraz modelują sylwetkę. Kolejne przyrządy wykorzystywane są podczas aktywności kształtujących tzw. mięśnie głębokie, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej postawy ciała oraz stabilizują nasz kręgosłup. Zazwyczaj osoby trenujące skupiają się na ćwiczeniach uwydatniających te mięśnie, które można określić jako najbardziej widoczne. Okazuje się jednak, że dla naszego zdrowia ważniejsze jest wzmocnienie tych położonych w głębszych partiach naszego tułowia. Są to m.in. mięśnie miednicy, mięsień wielodzielny oraz mięsień poprzeczny brzucha. Dzięki nim nasz kręgosłup jest utrzymywany we właściwej pozycji, co zmniejsza ryzyko kontuzji, dyskopatii lub bólów spowodowanych siedzącą pracą.

Poduszka sensomotoryczna

Po napompowaniu swoim wyglądem przypomina dysk z wypustkami. Często wykorzystywana jest podczas fizjoterapii. Poleca się ją osobom spędzającym dużo czasu przy biurku, ponieważ siedząc na niej, wpływamy na pracę mięśni, które podtrzymują kręgosłup. Trening z poduszką sensomotoryczną działa na zasadzie kształtowania równowagi. Używa się jej podczas ćwiczeń w pozycjach stojących lub w podporze, co wymaga utrzymania balansu angażującego mięśnie głębokie. Wzmocnienie tych partii mięśniowych będzie decydowało o efektywności wykonywania innych rodzajów treningów. 

Mini ball

Sposobów na wykorzystanie piłki mini ball jest wiele. Swoje zastosowanie znajduje najczęściej w ćwiczeniach pilates oraz w jodze, a także w treningu koordynacyjnym. Ćwiczenia oparte na wznoszeniu, toczeniu, przekładaniu z rąk do nóg wymagają zwiększonego skupienia u ćwiczącego, co przekłada się na poprawę techniki wykonywanego ruchu.

Dyski poślizgowe

Użytkowanie dysków poślizgowych wymaga większego zaawansowania treningowego. Ćwiczenia przy ich użyciu wykonuje się na zasadzie poślizgu po płaskiej powierzchni. Regularnie wykorzystywanie ich w swoim planie treningowym wpływa na wzmocnienie mięśni pleców, kończyn górnych oraz dolnych. Dzięki nim poprawia się płynność ruchu ćwiczącego, a także angażowanie są mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie równowagi. W treningu tym bazuje się głównie na ciężarze własnego ciała, co dodatkowo modeluje kształt mięśni.

Miłośnicy fitnessu nieustannie proponują nam nowe rozwiązania treningowe. Jak się okazuje, nie zawsze musimy bazować na ćwiczeniach z hantlami lub sztangami, chcąc wypracować wymarzoną sylwetkę. Co więcej, część akcesoriów zmieści się w każdej walizce, więc nie musimy się obawiać utraty rezultatów podczas urlopu. Te narzędzia urozmaicą nasz trening, a – co najważniejsze – wykorzystywane regularnie przyniosą świetne rezultaty.

Nasza misja

V mag to wartościowe treści o diecie roślinnej, zero waste i szeroko pojętym świadomym życiu. Rozmawiamy z inspirującymi osobami i dzielimy swoimi przemyśleniami. Chcemy przekonać Cię, że da się znaleźć złoty środek między codzienną gonitwą a życiem zgodnym z naturą. Poszukajmy go razem!